van Abel Tasman naar Franz Jozef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Jan Westerhof - WaarBenJij.nu van Abel Tasman naar Franz Jozef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Jan Westerhof - WaarBenJij.nu

van Abel Tasman naar Franz Jozef

Door: Jan en Jesica Westerhof

Blijf op de hoogte en volg Jan

09 Maart 2011 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Gidday,

Vandaag moesten er een aantal kilometers worden gemaakt om ons schema wat we hadden gepland weer op de rails te krijgen, hetgeen betekende vroeg uit de veren en karren maar. Uiteraard wilden we ook nog een aantal bezienswaardigheden aandoen.
Als we de Hway. 6 in zuidelijke richting volgen wordt het landschap steeds bergachtiger en we zien overwegend naaldbomen en bush. De wegen lopen - zoals vaak in NZ - op de meest voor de hand liggende manier, langs de kronkelende rivieren. Opschieten is er dus niet bij.Na ongeveer 100 kilometer hebben we een doorsteekje gemaakt naar Kohatu. Hier werden we verrast door de enorme boomgaarden met diverse soorten fruit.
Via Westport naar Cape Foulwind daar naar de zeehonden gekeken met hun jongen.
Ze waren erg druk met vissen en lui zijn. Jullie kennen dat beeld wel lekker op de rug en van de zon genieten en niks doen. Past wel een beetje bij ons.
Ook nog even naar de pannekoeken (pancakes)wezen kijken, dit is een hele bijzondere rotspartij waar de zee met enorme kracht op beukt. Ook zijn er gaten in de rotsen met een vernauwing naar boven als de zee aan het beuken is dan ontstaat er door deze gaten een blaas effect. Oftewel de stuwing zorgt voor een blaas effect vandaar het begrip "Blowing Holes".
Van hieruit een fantastische rit langs de West Coast richting Franz Jozef met na elke bocht weer een super verrassing.
Onderweg ook nog even een oponthoud gehad met een kudde schapen die even verplaatst moesten worden en dan staat alles stil.
Onze volgende oponthoud was helemaal hilarisch een trein op de weg. Bij een brug kwamen spoorlijn en Hway. bij elkaar, wij moesten wachten tot de trein gepasseerd was. Het was een goederentrein, dus jullie kunnen wel voorstellen dat we een tijdje gestaan hebben. Moet je je in Nederland eens voorstellen.
Hierna het laatste stuk van de rit naar Franz Jozef.

Haere-ra
hapu

Jan Jessica

• 09 Maart 2011 - 10:37

Ery En Annelies:

Wat een mooie foto's weer. Prachtige natuur het ziet er echt geweldig uit. Nogmaals geniet er goed van....

• 09 Maart 2011 - 10:53

Siep:

Wow ,het doet me af en toe aan Noorwegen denken, ook zo'n geweldig land met veel natuurschoon.
    Liefs en een dikke knuf.
    Siep

• 09 Maart 2011 - 21:27

A3 & Jeanette :

Hi J & J, we waren even achterop geraakt met jullie leuke verslagen te lezen, jullie vallen van de ene verbazing in de andere, geweldig! Als je alles wilt zien dan is het wel aanpoten, hè!!!! Geniet er lekker van,
    Lieve gr A3 en Jeanette

• 09 Maart 2011 - 22:06

Tantebertha:

ik vind het heel lief van jullie om mij mee te laten genieten van jullie reisverslag en schitterende natuur
    geniet maar heel fijn van deze reis liefs tante bertha

• 10 Maart 2011 - 11:13

Gré En Andy:

Hoi Jan en Jes,
    Als we die prachtige foto's bekijken, dan is het toch wel behelpen hier in de polder.
    Veel plezier nog verder. Kiek uut en doe voorzichtig.

Lieve Groeten Gré en Andy