Robbeneiland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jan Westerhof - WaarBenJij.nu Robbeneiland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jan Westerhof - WaarBenJij.nu

Robbeneiland

Door: Jan Westerhof

Blijf op de hoogte en volg Jan

09 December 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vandaag 9 december is de laatste dag van ons fantastische avontuur in Zuid Afrika.

Maar voordat wij de koffers op de bagageband zetten nog even ons verhaal en de herinnering aan Robbeneiland.

Gistermorgen moesten wij om 11.00 uur bij de Ferry zijn voor de overtocht naar Robbeneiland.
Toch wel een bijzonder moment.

Zaten te genieten van het mooie weer en het uitzicht vanaf het water op Kaapstad.
Heel langzaam maar zaken werd de kustlijn kleiner.

Ik dacht dat ik een walvis zag spuiten maar toch eerst maar even de bril af en in mijn ogen wrijven bril weer op. Had het toch goed gezien voor de tweede keer de zelfde constatering maar nu een stuk rug boven water. Dus ik riep: " Joop een wale" .
Wat er toen gebeurde op de Ferry had ik niet voor mogelijk gehouden alles en iedereen naar een kant. De hele Ferry scheef.
Gekheid, dat deed ie hele tijd al op de golven.
Maar het enthousiasme op de Ferry was er niet minder om. De walvissen lieten zich nog een paar keer zien. En toen was alles weer in een rustig vaarwater. Ferry weer recht ha,ha,ha.

Bij aankomst op het eiland en na de eerste voetstappen te hebben gezet toch even een moment van bezinning een ril momentje. Wat heeft zich hier allemaal afgespeeld.

Wij werden met een bus over het eiland gereden naar bepaalde plekken waar de dwangarbeid e.d. heeft plaatsgevonden. Het werken in de lijmgroeve. Hagelwitte grondstof maakte de mensen stekeblind.
Vervolgens werden we gebracht naar het gevangenis gedeelte waar de gevangenen waren gehuisvest. Ook het zien en staan voor de cel van Nelson Mandela was een bijzondere ervaring.
Maar het meest bijzondere was de gids die ons rondleidde. De persoon in kwestie was zelf een ex gedetineerde.
De passie de gevoeligheid waarmee hij het verhaal vertelde liet bij ons een diepe indruk achter.
Op de vraag waarom hij er voor gekozen had om dit werk te doen zei hij het volgende: " Als jullie straks terug gaan naar jullie vaderland vertel dan ons verhaal zodat een ieder weet wat zich hier heeft afgespeeld in de tijd van de apartheid."
De emotie en de beladenheid waarmee hij deze woorden uitsprak
deed ons stil zijn. Het ontroerde ons.

Deze man die dit werk al doet vanaf 2003 ondergaat zoals zijn lichaamstaal aangeeft elk moment van de dag een herbelegging.
Een verhaal dat klopt en ontroerd, alle respect.

Op de terugweg naar de haven veel stille momenten. Maar zeker een goed gevoel dat we op het eiland hebben mogen zijn.

Zoals hierboven omschreven onze laatste dag.

Vier weken lang in een land met een zeer rijk historisch verleden. Met de apartheid en de gruwelijkheden die daar mee gepaard zijn gegaan.
Het contrast van arm en rijk.
Dit land zal in onze herinnering blijven zoals wij het hebben beleefd en gezien.
Enorm mooi.
Veelzijdig.
Opwindend.
Verrassend.

Om af te sluiten in het SISwati

Ngiyabonga.
Dank u.

• 09 December 2016 - 13:06

Rick:

Wow! Enorm benieuwd naar alle foto's. Voor nu alvast een goed reis. Tot over een kleine 24 uur.

• 09 December 2016 - 13:46

Siep:

Helaas aan alle moois komt een eind , heb erg genoten van de verhalen !
    Wens jullie een goede vlucht naar huis !
    Liefs Siep

• 09 December 2016 - 13:48

Alex & Elly:

Wat een reis hebben jullie gemaakt !! De trip naar Robbeneiland zal denk ik zeer indrukwekkend zijn geweest. Geniet van jullie laatste dag en goede reis terug. We spreken elkaar. Alex & Elly

• 09 December 2016 - 21:21

Janny:

Wat was het mooi om met jullie mee te genieten van deze bijzondere en prachtige reis. Bedankt voor de mooie en spannende verhalen. We spreken jullie wel een keer. Hele goede reis gewenst!