Rit van Hellissandur naar Reykjanes - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Jan Westerhof - WaarBenJij.nu Rit van Hellissandur naar Reykjanes - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Jan Westerhof - WaarBenJij.nu

Rit van Hellissandur naar Reykjanes

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

17 Mei 2023 | IJsland, Akureyri

Rit van Hellissandur naar Reykjanes.

Na twee nachten op de camping Hellissandur de camper in de richting bovenste gedeelte van de Westfjorden.

Deze rit zouden wij vanuit het zuiden gezien linksom rijden om de Dynjandi waterval te bezoeken. Deze waterval in de Westfjorden, bij Hrafnseyri, tuimelt 100 meter over verschillende niveaus van granieten keien over een breedte van 60 meter omlaag. Het geluid van het water dat op al die keien valt, geeft Dynjandi ( De donderaar) zijn naam.

Bij het zoeken naar campings op deze route kwamen wij erachter dat de campings nog gesloten waren. Hierop hebben wij de keus gemaakt om de route via de rechterkant te rijden. Route ingeklopt richting Isafjordur. Via Olafsvik en Grandarfjóróur na 32 kilometer zouden wij de weg 54 volgen, bleek echter een gravelweg nou ja, gravelweg een hotseknotsen weg. Wij zagen vanuit tegenovergestelde zwaar bemodderde voertuigen komen. Besloten om hier geen gebruik van te maken,

Uiteindelijk de keus gemaakt om er 70 extra kilometers voor om te rijden. Dus terug richting Borgarnes.

Vanaf Borgarnes ons nieuwe vertrekpunt gemaakt, ri.Búòardalur om daar te overnachten. Bij het oprijden van de camping kregen wij al een sterk gevoel dat deze camping ook nog in de winterslaap was. Ons gevoel was dus juist. Je kon eventueel op een parkeerplaats die grensde aan een vrijetijdspark parkeren. Er stond een sanitair gebouw bij, waar je als camperaar gebruik van zou kunnen maken. Bij het openen van de deur kwam ons de geur al tegemoet. Zo ń ongelooflijke oude bende en smerig. Dus niet hetgeen wat op de site werd weergegeven.

Dus weer in de camper geklauterd en onze pijlen gericht op Holmavik. Maar na al die gesloten campings en steeds maar weer onze neus stoten, werd het idee opgevat om eerst maar eens een belletje te plegen. Zo gezegd, zo gedaan. "Nou jullie raden het al”. ”No sir the campsite is not open, our camping site will be open at half may “. Pffff. Al zoekende op de kaart kwamen wij tot de conclusie dat het camping gebeuren in deze omgeving nog heel beperkt is. Maar zoals jullie weten gaat de lamp hier niet uit dus zoeken in het donker zal het niet worden, [e-1f923] maar dat het een latertje wordt staat buiten kijf. Met de vinger op de kaart en in voorwaartse richting schuivend kwamen we Reykjanes tegen. Telefoontje gepleegd en het antwoord was: “u bent van harte welkom “. Ok, maar nog wel even een kilometer of 70 in de wielen. Opgelucht en een high five richting Reykjanes.

Jullie zullen wel denken, hebben ze dan onderweg niets gezien. Nou wij kunnen jullie vertellen dat het weer een adembenemende rit was met heel mooie verschillende landschappen. IJsland is een en al natuur van ongekende schoonheid. Je raakt niet uitgekeken.

Rond 20.00 uur een plek gezocht op de camping , op zich moest dat geen probleem zijn, daar wij de enige waren. Maar zoals jullie weten is wind een van de weerfenomenen op IJsland die altijd aanwezig is. Ook deze keer waaide je uit je verschoning.

Aangezien de campings vaak open terreinen zijn is een beschut hoekje vinden een, hele toer. Maar na veel gedraai hadden we toch een mooie plek achter een natuurlijke verhoging. Opening van de deur uit de wind. Althans voor dit moment. Kan met een uur weer anders zijn. Wij moesten ons inschrijven bij het hotel. Tijdens onze wandeling naar het hotel zagen wij overal stoom uit de grond komen en ongelooflijk groen gras. Een geothermische omgeving dus. Bij het hotel zagen we dan ook een dampend zwembad.[e-1f602][e-1f3ca].

De eigenaar, een ongelooflijke leuke kerel, zat lekker buiten in het zonnetje. “Jij hebt net gebeld “. Ja. “Welkom “.

Nadat hij ons het een en ander verteld had over het zwembad en de wijze waarop deze verwarmd wordt. Kregen wij nog een heel verhaal over de dunne aardkorst. Hierdoor is de temperatuur van de bodem zodanig, dat het gras in de winter ook groen is.

Ook raadde hij ons aan een wandeling te maken langs de baai. De kans om een walvis te spotten is aanwezig. Zeker later op de avond. Na het eten dus de wandelschoenen aangetrokken. Heerlijke wandeling gemaakt, een walvis gespot? ... nee. Een zeerob?... ja. Dus toch niet helemaal voor niets geweest. Bijzonder, maar wel een welkome plek om even lekker van te genieten.

Na terugkomst, nog even een wijntje gedronken en een nababbel over deze bijzondere dag. Zoveel kilometers hadden wij nog niet gemaakt op IJsland.

De volgende ochtend bij het wakker worden een grote verrassing. Geen wind, de zon en een strak blauwe lucht. Heerlijk buiten zitten ontbijten.

Beiden waren wij het er over eens dat we hier een extra dag zouden blijven. Lekker in het zonnetje en niet al te veel doen.

Nog wel even naar de campingbaas om onze extra dag te betalen inclusief gebruik van het heerlijke warme zwembad. Zo gezegd, zo gedaan ‘s avonds rond 21.00 uur in de regen met een buitentemperatuur van ongeveer 3 graden, heerlijk baantjes getrokken en over de rand naar de zee liggen kijken. Wat een belevenis. De temperatuur van het water wisselde per diepte. Aan het begin van het bad, diepte ongeveer 80 centimeter, 42 graden verder naar het midden toe ongeveer 38 graden.

Het aangenaamste was je lichaam af laten koelen boven het water om vervolgens heerlijk koppie onder te gaan en te genieten van de heerlijke warmte.

Dit is echt een niet vergeet momentje. Na een heerlijke douche onder de wol en een fantastische nachtrust gehad.

• 17 Mei 2023 - 06:42

Rick:

Mooi avontuur. Beetje jaloers hoor op zo een heerlijk warm bad. [e-1f609] Ben wel benieuwd welke datum bij half mei hoort.

• 17 Mei 2023 - 07:14

Siep:

Geweldig genoten van het mooie verhaal! De reis van je leven

• 17 Mei 2023 - 08:19

An V Harn :

Wat een mooi avontuur , en wat kunnen jullie het mooi vertellen.

Ik geniet van jullie verhalen

• 17 Mei 2023 - 10:01

Annelies :

Wat een avontuur en wat zien en beleven jullie veel....geniet ervan

• 17 Mei 2023 - 11:35

Netty:

Prachtig verhaal. Wij hebben alleen de oostkant van IJsland gezien.

IJsland is waar je ook bent echt genieten van de overweldigende natuur.

• 17 Mei 2023 - 15:59

Alex:

Weer een prachtig verhaal... Vooral doorgaan met schrijven :-)

• 17 Mei 2023 - 20:17

Betty Slot:

Geniet samen[e-1f618]

• 21 Mei 2023 - 10:36

JOSIANE WASSENAAR:

zittende voor de laptop ,volgen we jullie drukke en prachtige expeditie Tot het volgende verslag.

• 21 Mei 2023 - 13:27

Janny:

Wat een belevenis weer. Prachtig land!!

• 22 Mei 2023 - 10:32

Gerrit :