Walvis en Papegaai duiker spotten - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Jan Westerhof - WaarBenJij.nu Walvis en Papegaai duiker spotten - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Jan Westerhof - WaarBenJij.nu

Walvis en Papegaai duiker spotten

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

19 Mei 2023 | IJsland, Reykjahlíð

Van Akureyri naar 66-12 North.

Vandaag stond op het programma walvissen spotten in Husavik.

Aangezien Akureyri en Husavik niet naast elkaar liggen, moesten er weer de nodige kilometers worden afgelegd.

Na ongeveer 10 kilometer reden we door een tunnel van ongeveer 7 kilometer, volgens onze informatie was deze tunnel belast met tol. Aan het begin van de tunnel stond een camera blijkbaar om ons te fotograferen, aan het einde van de tunnel hetzelfde verhaal, maar nu van de achterkant. Onze gedachte was hier: “ Van achteren zie je ons het laatst “.

De verwachting is echter dat wij nog wel een tolheffing zullen krijgen. Hadden wij de camper nou maar niet gewassen, dan was alles onleesbaar geweest. Nu staan wij er denk scherp op.

De rit na Husavik was in een uurtje beklonken. De rit was zeker niet saai, maar dat weten jullie van onze vorige ritten. Het blijft ontluisterend mooi om over dit fantastische eiland te rijden.

Maar goed, er waren nog plannen voor deze dag. Deze plannen zouden wij ten uitvoer brengen in Husavik.

Eerst maar eens op zoek naar de camping. Vanaf de weg zagen wij een prachtige camping liggen met mooie verharde camper plaatsen.

Bij de ingang naar beneden gereden om vervolgens weer de deksel op de neus te krijgen. Zo’ n onwijs mooie camping maar weer niet open. Closed till 26 mei 2023.

Wij hadden namelijk het plan opgevat om deze dag tickets te boeken voor een walvissafari. Dit zouden wij dan de volgende dag gaan doen.

Camper op een parkeerplaats gezet in Husavik. Het boekingskantoor opgezocht, met de intentie om het vandaag te verwezenlijken.

Het was een schot in de roos en konden over 45 minuten aan boord voor een drie uur durende safari.

Moesten nog wel even terug naar de camper om iets warmere kleding aan te trekken.

Een klein kwartiertje staan te wachten en konden aan boord.

Buitengaats was het goed te merken dat het een paar graadjes scheelde met de wal.

O ja, tijdens het kopen van de tickets werd ons medegedeeld, dat wanneer er geen walvissen gespot konden worden, wij de volgende dag nog een keer mee konden. Maar dit was wel onder één voorwaarde, als er voldoende plek was. Hierover nadenkend, hoezo als er plek is. Op onze boot zaten ongeveer 20 tot 25 personen. Ik neem aan dat, dat tegen iedere opvarende is gezegd. Nou reken maar uit wat je kansen zijn. Pffff.

Dus afwachten hoe deze spot zou uitpakken. Na een klein uurtje werden we toegesproken door onze begeleider.

Het gebied waar wij vaarden wordt elke dag bestookt met 150.000 bevingen. Voor ons niet merkbaar.

Ergens boven in het kraaiennest zat de kapitein en de begeleider. De begeleider gaf ons uitleg hoe het kenbaar werd gemaakt wanneer er een walvis werd gespot. Het werkte als volgt, gedacht vanuit de klok met de 12 als vertrekpunt vanuit de steven.

Om het even te verduidelijken als hij riep op twee uur. Dan was dat rechts waar de duim links zit.

Hij was nog niet uitgesproken of hij riep op twaalf. Iedereen naar voren met het fototoestel in de hand. Het schip dook voorover, dit werd gecorrigeerd door te roepen 6 uur.[e-1f602]

Met andere woorden, het was heen en weer vliegen van mensen.

Nu komen Jessica en ik beiden uit het oosten, dus eerst maar eens even de kat uit de boom kijken hoe het verder zou verlopen. Het zal toch niet zo zijn dat er maar één walvis zwemt.

Het werd al wat rustiger, een aantal had toch wat meer last van de deining dan dat het ze lief was. Dus er ontstond vanzelf wat ruimte.

Nou, inderdaad, het bleef niet bij één walvis, het waren er meerderen die ons in extase brachten. Een uur lang alleen maar deze geweldige vis onder zien gaan om vervolgens weer boven te komen voor wat nieuwe lucht. Het verdwijnen van de walvis vonden wij het meest imposante, dan toonde hij even zijn onmetelijke staart.

Bij het boven water komen stootte hij geluiden uit en blies water omhoog. De walvis beweegt zich voort met een op en neer gaande beweging.

Na het walvis spotten kregen we nog even een toetje. Bij de terug vaart werden wij nog even verrast met het spotten van de Papegaaiduiker. Wat een belevenis, wat een prachtige vogel en wat is hij snel onder water. Heb er gelukkig nog een paar op de gevoelige plaat vastgelegd. Wel een kunst, al zwemmen en vliegen er honderden, ze zijn zo snel. Max Verstappen is er niks bij.

Wisten jullie dat deze vogel met vliegende vaart tot 16 meter diep kan duiken?

Naar al het zien van dit moois werd begonnen aan de terug vaart van ongeveer een uur,

Slotconclusie: Niet een moment meer gedacht aan het feit dat we geen walvissen zouden spotten.

Wat we wel kwijt willen is, dat dit weer een onvergetelijke belevenis was tijdens onze reis. In één woord geweldig.

Maar ja, leuke middag gehad maar nu nog iets vinden voor de nacht. De kaart geraadpleegd en de route ingeklopt naar 66-12 North.

Deze camping ligt 22 kilometer noordelijk van Husavik. Deze rit was als zovelen voorzien van de ene klim naar de andere en met de meest spectaculaire uitzichten. Klimmen en dalen met percentages van 12 tot 15 procent.

Blij dat we onze camper voor ons vertrek nog even een paar pk-tjes hebben laten tunen. Voor onze VAN dus een appeltje en een eitje.

Tijdens de laatste afdaling kwam de camping in het zicht. Een wereld plek direct gelegen aan de Noord Atlantische Oceaan.

Wij werden onthaald door een zeer vriendelijke campingbeheerder die ook niet het beste Engels sprak. Dus de handen en voeten gebruiken en we kregen toch een prachtige plek toegewezen.

Wat een fantastische dag hadden we weer gehad. Maar toch ook alweer stiekem uitkijkend naar morgen.

• 19 Mei 2023 - 22:05

An V Harn :

Wat maken jullie geweldige ervaringen mee ,zie het helemaal voor me

top

Annelies :

Wat een geweldige reis is dit....pracht verhaal. Blijf ervan genieten[e-1f600]

• 21 Mei 2023 - 13:22

Janny:

Wat een ongelofelijke prachtige reis makken jullie!! Geweldig!

• 21 Mei 2023 - 15:25

Coby:

Ik geniet van jullie verhalen en foto's. Heb een boekje van IJsland, kan ik precies zien waar jullie zitten. Heel leuk om het zo mee te beleven. Ik verheug me al weer op het volgende verslag. Fijne vakantie verder.