Watervallen en Geysers - Reisverslag uit Hvammstangi, IJsland van Jan Westerhof - WaarBenJij.nu Watervallen en Geysers - Reisverslag uit Hvammstangi, IJsland van Jan Westerhof - WaarBenJij.nu

Watervallen en Geysers

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

14 Mei 2023 | IJsland, Hvammstangi

Het vervolg van onze reis.

Het is vandaag 5 mei 2023 de derde dag op IJsland. Normale tijd onder de gevulde kip vandaan. Lekker ontbijten met jawel een heerlijk eitje erbij.

Het gebruikelijke ritueel is daarna afwassen en de camper klaar maken voor de rit om te vertrekken naar onze volgende bestemming, de machtige waterval van Gullfoss. Ook wel de gouden waterval genoemd. Deze waterval ligt in de rivier de Hvítá en is adembenemend mooi. De ligging in een diep ravijn draagt bij aan het spektakel. De vulkanische geschiedenis van dit gebied is zichtbaar vanaf het uitkijkpunt. De aslagen zijn duidelijk zichtbaar door de diverse vulkanische uitbarstingen. Dat je nat wordt van het vallende water is niet te vermijden. Na deze douche de camper weer opgezocht.

Na dit spektakel verder gereden naar de warme bronnen van Geysir. De rit er naartoe was weer bijzonder.

Vanuit de verte zagen wij het stoom al omhoog komen.

Natuurlijk direct er met de neus erbovenop fototoestel in de aanslag en maar wachten op het moment dat de geyser zijn kunsten vertoont[e-1f923].

Hij doet het!!!! Maar dan wordt je toch verrast door het moment. Te laat. Eerst maar eens kijken hoe het in zijn werk gaat. Dit gadegeslagen te hebben en volgende poging. Klik en vastgelegd.

De Karnton spuit minimaal 10 keer per uur.

Bij het zien ervan denk je hoe ontstaat dit fenomeen.

Geysers schijnen te ontstaan in diepe verticale pijpen, ontstaan door de natuur. Het water op de bodem van deze pijpen komt in contact met de warme rotsen en begint te koken, waardoor het uitzet en omhoog komt.

Het koude water aan het oppervlak van de geyser vormt een soort deksel en houdt het opzwellende water tegen.

Bij de Karnton is de deksel goed te zien. Je ziet op een gegeven moment een bolling ontstaan. Na 2 tot 3 seconden gaat het deksel eraf en dan komt de druk vrij.

Het maken van fotoś van dichtbij is best een kunst.

Een foto vanaf de camper genomen is eigenlijk nog het mooiste resultaat.

Onze volgende bestemming was Pingvellir. Hier zouden wij een camping zoeken voor één nacht. Bij het zien van de camper plaatsen snel rechtsomkeert gemaakt. De bodem was zo zacht dat de campers eruit getrokken moesten worden.

Dus op zoek naar de volgende camping. Na onze pijlen gericht te hebben op Hveragerdi, een prachtige rit met schitterende vergezichten langs de westzijde van het Pingvallavath meer gemaakt.

De camping in Hveragerdi een prima plek om de voorgenomen twee dagen te staan. Even bijtanken van alle indrukken en de kilometers.

“By the way “.

De campings en de beheerders zijn volgens ons nog maar net uit de winterslaap gezien het feit dat het nog niet overal spik en span is.

Groet

Jan en Jessica.

P.s.

Foto's plaatsen geeft vooralsnog een probleem.

Heb eindelijk een paar foto's kunnen plaatsen

• 14 Mei 2023 - 16:35

An V Harn :

Mijn natuurkunde is weer een beetje bijgespijkerd

wat een mooi verhaal wat zullen jullie genieten

• 14 Mei 2023 - 17:55

Siep :

Wederom een mooi verhaal! Hopenlijk dat het lukt om foto’s te plaatsen

• 14 Mei 2023 - 19:23

Betty:

Toch wel blij Jan ,dat je bent overgehaald door Jes om deze reis te maken? Geniet samen.

• 14 Mei 2023 - 22:20

Netty:

Inderdaad, de waterval en de geysir zijn fantastisch te zien.

Niet met regen. Wachten op blauwe luchten en de bijbehorende wolkenvelden.

• 15 Mei 2023 - 08:51

JOSIANE WASSENAAR:

Intéressante description d 'une cascade < d'or > et de son contraire un geyser .Bonne route Hette Josiane

• 15 Mei 2023 - 22:57

Siep:

Prachtig!

• 16 Mei 2023 - 09:41

Marjon:

Wat een mooie plaatjes en leuk om te lezen. Genieten!

• 16 Mei 2023 - 10:46

L:

Mooie foto's en een fijne update. Veel plezier

• 16 Mei 2023 - 21:24

JOSIANE WASSENAAR:

Les photos sont splendides elles nous donnent envie de faire ce voyage.!!!

• 21 Mei 2023 - 14:08

Janny:

Wederom een geweldige belevenis!! Héél mooi!!