Onze eerste kilometers op IJsland - Reisverslag uit Reykjarnes, IJsland van Jan Westerhof - WaarBenJij.nu Onze eerste kilometers op IJsland - Reisverslag uit Reykjarnes, IJsland van Jan Westerhof - WaarBenJij.nu

Onze eerste kilometers op IJsland

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

11 Mei 2023 | IJsland, Reykjarnes

Hoi allen hier zijn we dan weer.

Door technische problemen met de verbinding heeft het een tijdje geduurd.

Ik ben voornemens om het verslag op te knippen omdat ik niet weer verrast wil worden met het uitvallen van de site.

Maar we gaan jullie toch even bijpraten over de afgelopen dagen.

De eerste kilometers op IJsland zitten er aan te komen eerst nog even onze sprekende route dame instellen. De eerste rit is richting Djjúpivogur. Dat is een klein vissersplaatsje aan de oostkust. Waar ook een camping is. Zo gezegd zo gedaan de route ingeklopt en op weg voor de eerste kilometers op IJsland, wetende dat er nog velen zullen volgen.

Na het wegrijden vroegen wij ons wel af waar toch al die voertuigen gebleven waren die ook de ferry afgereden waren.

De eerste kilometers nog een paar medeweggebruikers maar daarna totaal aan ons lot overgelaten, behalve onze sprekende GPS dame. Maar als zo vaak, al pratend over alles en nog wat, toch even een moment niet opgelet.

Verkeerde richting gepakt. Vele kilometers terug gereden om de daadwerkelijke route weer op te pakken.

Het vervolg van de route was een grote WOW factor. De natuur de verscheidenheid aan landschap en de vele haarspeldbochten met steeds maar weer nieuwe indrukken en dan te bedenken dat je in the middle of nowhere rijdt zonder ook maar één auto tegen te komen.

Na een rit van ongeveer drie uur aangekomen bij de camping. Geen receptie te vinden. Wel een kookverblijf met een aantal stoelen en tafels. Maar voor de rest weinig beweging. We hadden sterk het vermoeden dat alles nog in de winterslaap was. Konden wij ons ook wel iets bij voorstellen. Het sneeuwde licht en dan komen er een paar Nederlanders die zo nodig willen kamperen.

Na wat onderzoek bleek dat we ons aan moesten melden bij het Hotel onder in het vissersdorp. Zo gezegd zo gedaan. Zeer vriendelijk op weg geholpen en de eerste IJslandse kronen verbrast.[e-1f923]

De camping was simpel en kaal. Nou staat IJsland bekend om zijn grillige weersomstandigheden en de wind,

Een plek mochten we vrij uitzoeken, zoveel mogelijk gezocht om de wind een beetje te trotseren, De camper met de kont naar de wind gezet.

Later bleek dat wij niet de enige zouden blijven op deze camping, langzaam maar zeker begon de ene camper naar de andere camper het terrein te bezetten. Kregen we toch een beetje het idee dat wij niet alleen op reis waren.

In de camper hadden we de vloerverwarming aangezet dus we waren verzekerd van warme voeten. Wat op zich al heel prettig is. Het hutje lekker op temperatuur en de uitgestippelde route voor morgen alvast vastgezet in de routeplanner.

Heerlijk de gevulde kip opgezocht en na goede nachtrust vertrokken richting onze geplande bezienswaardigheden.

Deze rit was richting de camping in Skaftafell met onderweg een bezoek aan een gletsjer en een waterval.

Tijdens deze rit kwam weer eens vast te staan dat Jessica nog steeds een boeren neus heeft en daar dan ook gebruik van maakt. Ook hier op IJsland rijden de boeren hun mest uit. Jullie geloven het of niet, maar het zijraam ging open en Jessica begon helemaal te bloeien. "Heerlijk die lucht even een goeie neus vol nemen." Ik zie de gezondheidsvoordelen er niet van in. Maar Jessica had weer de gezonde blossen op de wangen.[e-1f923][e-1f648]

Maar ik kan er niet genoeg van krijgen om van mij af te kijken naar de schoonheid van de natuur op IJsland. De rust en de stilte, het lijkt wel de oertijd, al heb ik die niet gekend maar kan mij er wel iets bij voorstellen.

Onze eerste stop was bij Gletsjers van Breiõamerkurjökull . De brede lagune aan de Zuid Oostkust is de plek waar de gletsjer de zee inschuift. In de jaren veertig begon deze gletsjer zich terug trekken van de zee. Dit had tot gevolg dat er ijsbergen van de gletsjer afbrokkelden. Dit levert nu wel prachtige plaatjes op. zie foto 's. Maar die prachtige plaatjes zijn ook het gevolg van het gebruik van de aarde door ons mensen. Hier beseffen wij Jessica en ik ons maar al te goed dat wij met z'n allen ongelooflijk ons best moeten doen om dit te keren.

Het daarover hebbend en terug wandelend naar onze camper werden wij aangesproken door een Nederlandse jongeman, helemaal verbaast: "Dit hebben wij tijdens onze reis op IJsland nog niet gezien. Een camper met een Nederlands kenteken. Al snel kwam de vraag, hoe kom je hier met de camper op IJsland. Antwoord van ons, "Over het water "met een grote grijns en een klap op zijn schouder gevend "Nee joh gekheid ". Met de ferry en drie dagen op de plas en hij is hier."

Heel snel verzamelden zich een aantal mede reisgenoten bij de camper, Bleken uit Deventer te komen. Nou jullie raden het al. De Nederlandse taal werd verlaten en de moerstaal zo plat als het maar kan werd ingevoerd. Na vele verhalen en veel lachen en een uitgebreid rondje om de eigenbouw camper onze reis weer vervolgd. Niet wetende dat wij ze die dag nog een keer zouden ontmoeten.

Camper weer in de goede richting Skaftafell. Skaftafell was vroeger een zelfstandig park maar het hoort sinds 2008 bij

het Nationaal Park Vatnajökull. Unesco wereld erfgoed. Het bestrijkt 14% van de oppervlakte van IJsland. Op dit enorme hoogplateau bevindt zich de Svartifoss een waterval die wordt omring door zeshoekige granieten zuilen.

Hier aangekomen eerst een plek voor onze camper gezocht. Een zeer grote en ongezellige camping.

Ons wandel en klim klaar gemaakt om de waterval van dichtbij te gaan bewonderen.

Bij de aanblik naar boven waren wij niet de enigen die aan de klim begonnen. Fris van start en met een dosis energie ( veel te snel omhoog), begonnen we aan de kilometers. Ze hebben het wel eens over kuitenbijters...maar daar is geen woord van gelogen. Na 500 mtr. moesten eerst even de volgelopen kuiten hersteld worden. Hierna met een rustige tred naar boven ( het riep bij Jessica de herinnering op aan onze vakantie Indonesië. De beklimming van de Ulan Batar Pfff.... Maar na deze klim genoten van de prachtige natuurlijke elementen. Uiteraard een aantal foto 's gemaakt en aan de afdaling begonnen. Op het laatste stuk kwamen wij de mannen uit Deventer weer tegen. Uiteraard even goed de angst erin ingejaagd. De twijfel sloeg toe. Bij een aantal, moest na onze opbeurende woorden even de motivator uit de kast gehaald worden[e-1f923][e-1f923][e-1f923].

Maar al met al een fantastische dag gehad.

Zon, prachtige natuur en ...heel veel plezier.

Alvorens het noodlot weer toeslaat even een tussentijdse plaatsing.

Groet

Paul En Gerrie:

Heerlijk!

• 12 Mei 2023 - 07:59

Rick:

Mooi verhaal. Die IJslandse dorpsnamen daar lees ik gemakshalve maar even aan voorbij [e-1f602]

• 12 Mei 2023 - 08:55

Siep:

Siep

Wat een pracht verhaal!

Genieten !

• 12 Mei 2023 - 09:06

Annelies :

Wat een geweldige beleving en heel mooi beschreven..geniet ervan.

• 12 Mei 2023 - 09:09

JOSIANE WASSENAAR:

Le temps passe très vite ,profitez bien de ce magnifique et calme pays .

. Prenez- bien soins de vous .A la prochaine fois de vous lire .Hette Josiane

• 12 Mei 2023 - 09:40

An V Harn :

Wat een belevenis ,en zo te horen genieten jullie heerlijk .

Er zullen nog wel een paar mooie belevenissen volgen

• 21 Mei 2023 - 00:14

Janny S:

Geweldig wat een fantastisch begin op IJsland. Een prachtig verhaal!!!!

En maar verder genieten.