Op weg naar Reykjavik - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Jan Westerhof - WaarBenJij.nu Op weg naar Reykjavik - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Jan Westerhof - WaarBenJij.nu

Op weg naar Reykjavik

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

16 Mei 2023 | IJsland, Akureyri

Op weg naar Reykjavik.

Na 2 dagen relaxen en gillen. Echt helemaal niets gedaan. Nog geen meter van de camping af geweest.

Allemaal dingen voor onszelf gedaan. Wel even de tijd genomen om de route uit te stippelen richting Reykjavik. Ons einde van de rit zou dan ook op de stadscamping in Reykjavik uit moeten komen.

Route ingeklopt en richting Reykjavik, echter wel via Porläkshófen hetgeen betekende langs de kustlijn richting Grindavik. Onze eerste stop was bij een heel bijzonder kerkje genaamd Strandarkirkja. Gelegen tussen Porlákshöfn en Krysuvikurhraun. Het is een beeldschone 19de-eeuwse kerk. Het verhaal wil dat het kerkje gefinancierd is door dankbare zeelieden die hier tijdens een storm aan land spoelden.

Ook wij hebben aan de deur gerammeld, niet omdat wij dankbare Nederlanders waren, maar nieuwsgierige Nederlanders. Helaas waren we twee maanden te vroeg om een bezichtiging te kunnen doen.

Toch zijn er vanaf de buitenkant een aantal foto’s gemaakt. Tijdens ons bezoek werden er ook nog bloemen gelegd op de oude begraafplaats die naast het kerkje was gelegen.

Hierna doorgereden naar de vogelrots Krýsuvíkurberg, ook hebben wij nog het zuidelijkste puntje van IJsland bezocht in Reykjanestá, zeker de moeite waard. Hierna onze weg vervolgd richting Reykjavik. Ons voornemen was om Reykjavik te bezoeken. Bij aankomst op de camping bleek dat je moet boeken via de website.

Zo gezegd, zo gedaan. Camping ingeklopt. Alle gegevens ingevoerd. 2 personen, camper en elektra. Uiteraard moet er dan afgerekend worden. Bij het zien van de prijs per nacht, keken wij elkaar aan en zeiden tegen elkaar, daar kunnen wij beter van uit eten gaan, Wegwezen dus.

Nieuwe camping gezocht met de naam Mosskógar. Na ongeveer een half uur rijden door een deel van IJsland waar we niet direct van onder de indruk waren. De camping was prachtig gelegen en beschut met bomen. We kregen een prachtige plek toegewezen. De campingbaas begeleidde ons naar de plek om te zien of wij de camper wel in de rechte lijn neerzetten. Verder een prima kerel.

Na een goede nachtrust vertrokken richting Hellissandur, dat zou onze volgende camperplek moeten worden.

Tijdens deze rit passeerden weer de nodige meest veelzijdige landschappen die de ruige kust van het schiereiland Snaefellsjökull bloot legt. Het schiereiland is ook een barrière tussen het noorden en het meestal droge, zonnige weer in het zuiden. Hevige stormen met sneeuw kunnen in de hogere regionen het hele jaar voorkomen. Niet wetende dat ons dit een aantal dagen later zou overkomen. Steeds hadden we rechts van ons de kegelvulkaan met zijn witte ijskap. Deze vulkaan is voor het laatst actief geweest in het jaar 250. Elke bocht elke beklimming steeds weer die witte kegel. Via Arnarstapi, een vissersdorp, doorgereden naar Dritvik voor een bezoek aan de vogelrotsen daar. Een wandeling gemaakt naar verschillende uitzichtpunten. Na een half uur rijden aangekomen bij onze ingeklopte camping Hellissandur. Een van de weinige campings met een prachtig sanitair gebouw met keuken en eetgedeelte. Hier hebben wij twee nachten gestaan. Volgende dag een heerlijke wandeling gemaakt door een bijna onbegaanbare lava formatie, die veelal begroeid zijn met mooie mossoorten. Hier en daar hoog opgestapeld. Ons herkenningspunt was een meters hoge zendmast. Af toe was hij uit het zicht door de ruwe stapels lava.

Al met al een goede training voor de stabiliteit en de bovenbenen.

Beste lezers door een foutje in het systeem met betrekking tot de leestekens in combinatie met plakken en knippen had het verslag maar twee zinnen.

Hoop dat de tekst nu volledig is.

Groet

Jan en Jess

• 16 Mei 2023 - 19:25

An V Harn :

fijn even twee dagen relaxen ,dan kunnen jullie weer met frisse moed verder reizen

• 16 Mei 2023 - 19:33

Siep:

Even bijkomen van al dat moois

• 17 Mei 2023 - 09:34

JOSIANE WASSENAAR:

Ook uitrusten hoort bij de vakantie om verder kunnen te gaan

• 17 Mei 2023 - 23:04

Betty Slot:

Nu compleet!kunnen jullie reis goed volgen.geniet[e-1f618]

• 17 Mei 2023 - 23:28

Rick:

De eerste en laatste zin, prima samenvatting [e-1f602]

Al met al een goede training voor de stabiliteit en de bovenbenen.

• 21 Mei 2023 - 14:13

Janny:

Een "lieflijk" kerkje zo te zien, idd. jammer dat jullie er niet in konden, maar toch ook weer heel veel ander moois gezien!!